Ishrana

Ishrana za zdravu prostatu

by Tatjana Popović

Prostata je muška polna žlezda koja predstavlja deo muškog reproduktivnog sistema. Nalazi se između bešike i rektuma, a okružuje mokraćnu cev.

Ishrana bogata određenim vitaminima i mineralima može održavati prostatu zdravom i smanjiti rizik za razvoj benigne hiperplazije prostate (BPH). Prekomerna težina je još jedan faktor rizika za razvoj ovog stanja. Dakle, izbor kvalitetnih namirnica odličan je način da snizite i telesnu težinu, pa samim tim i rizik za razvoj bilo koje bolesti prostate.

Seme susama

Seme susama bogato je cinkom, koji je neophodan za zdravlje prostate. Muškarci ili sa BPH ili rakom prostate imaju niži nivo cinka u telu, ponekad i do 75 posto niži nego muškarci sa zdravom prostatom.

Cink koji dolazi iz hrane lakše se apsorbuje od suplementa cinka, zato se trudite da jedete što više susama, bademe, azuki pasulj, kao i semenke bundeve.

Losos

Gojaznost može povećati rizik za povećanu prostatu, navodi klinika Mayo. U okviru jedne studije istraživači su ispitanicima povećavali unos omega 3 masnih kiselina, istovremeno zadavajući im vežbe kako bi smanjili gojaznost.

Naime, losos je bogat omega 3 masnim kiselinama. Ove zdrave masti štite od kardiovaskularnih bolesti, raka, reumatoidnog artritisa, upala, kao i gojenja.

Ako niste ljubitelj ribe, omega 3 masne kiseline možete dobiti iz oraha, mlevenih lanenih i čia semenki. Manje količine nalaze se u pasulju i soji.

Paprika

Prema klinici Mayo, vitamin C iz povrća može igrati ulogu u borbi sa BPH. Na primer jedna šolja sirove paprike sadrži gotovo 200 procenata dnevnog unosa ovog vitamina. Takođe u ishranu uključite i ostalo povrće bogato vitaminom C kao što su brokoli, karfiol, kelj i prokelj.

Paradajz

Paradajz je bogat likopenom, karotenoidom, koji povrću pruža crvenu boju. Likopen može smanjiti rizik za razvoj raka prostate. Takođe može pomoći muškarcima sa BPH.

U okviru jednog istraživanja utvrđeno je da likopen usporava napredovanje BPH. Likopen takođe može sniziti specifični antigen prostate (PSA) povezan sa upalom prostate, BPH i rakom prostate. Kako biste povećali njegovu apsorpciju, u jelovnik, osim hrane bogate likopenom, obavezno uključite i namirnicame koje sadrže zdrave masti, kao što su avokado, orašasti plodovi, te nerafinisana ulja.

Likopen sadrže još lubenica, kajsije, crveni grejpfrut i papaja.

Avokado

Avokado je bogat beta-sitosterolom, biljnim sterolom za koji se veruje da smanjuje simptome povezane sa BPH. Neki muškarci koji uzimaju suplemente beta-sitosterola imaju bolji protok mokraće i manju zaostalu količinu urina. Međutim, klinika Mayo upozorava da bezbednost i efikasnost suplementa beta-sitosterola nisu dokazani.

Pored avokada, ostala hrana bogata beta-sitosterolom uključuje seme bundeve, pšenične klice, soju, kao i pekan orahe.

Tofu

Jedno starije istraživanje utvrdilo je da izoflavoni iz soje smanjuju napredovanje BPH. Međutim, najnovija studija sugeriše da soja samo smanjuje rast kancerogenih ćelija u prostati.

Drugo istraživanje otkrilo je da izoflavoni iz soje pomažu kod simptoma i znakova urinarnih smetnji usled BPH.

Izoflavone sadrže još sojino mleko, tempeh, pržena soja, tofu, miso, kao i drugi fermentisani proizvodi od soje.

Povezani postovi

Ishrana

5 nutricionističkih saveta koje sam dala svojoj mami

Pročitajte više

Ishrana

Na koji način i koliko vremena je potrebno kuvati određene namirnice

Pročitajte više

Recepti

Minestrone supa od povrća

Pročitajte više