Zbog čega je vitamin C važan za organizam?

Da bi organizam normalno funkcionisao potrebni su mu brojni vitamini i minerali, uključujući i vitamin C, najpoznatiji po pozitivnim efektima na čovekov imuni sistem. Od oblika u kojem se uzima zavisi njegova preporučena doza, koja se kreće između 60 i 90 miligrama dnevno. Osim u prirodnom obliku, vitamin C možete pronaći u obliku praška, kapsula i šumećih tableta.

Veoma je važno da znate razliku između prirodnog i sintetičkog vitamina C. Naime, prilikom kupovine u apoteci obratite pažnju na to šta piše na deklaraciji, jer farmaceutska industrija u svojim laboratorijama uglavnom izoluje askorbinsku kiselinu koju prodaje kao čist vitamin C. Međutim, C vitamin se ne sastoji samo od ove kiseline već sadrži i brojne bioflavonoide, rutin i faktor K. Naravno da je efekat prirodnog vitamina C delotvorniji od efekta samo izdvojene askorbinske kiseline.

Simptomi nedostatka C vitamina

Glavni simptomi koji ukazuju na to da vam fali ovog vitamina jesu, pre svega, hronični umor, gubitak apetita, smanjena otpornost na infekcije, bolovi u zglobovima i dehidriranost kože.

Svojstva C vitamina

Zahvaljujući brojnim antioksidansima sprečava štetno delovanje slobodnih radikala, poboljšava funkcije nervnog i endokrinog sistema, čuva srce i krvne sudove. Poboljšava cirkulaciju, pa se često pije zbog bolova u nogama. Naime, njegov nedostatak može da uzrokuje naslage masnoća u arterijama i na taj način uspori krvotok i prouzrokuje bolesti srca.

Prema nedavnim istraživanjima neophodan je i za normalno funkcionisanje ćelija mrežnjače, kao i za normalno funkcionisanje mozga.

Ubrzava zarastanje rana, sprečava pojavu tumora i veoma je važno napomenuti da olakšava apsorpciju gvožđa i kalcijuma, što znači da ukoliko imate potrebu da unesete ove vitamine obavezno to učinite u kombinaciji sa vitaminom C.

Budući da usporava proces starenja često je jedan od glavnih sastojaka kozmetičkih preparata. Podstiče stvaranje kolagena i čini kožu sjajnom i baršunastom. Osim toga, reguliše i lučenje sebuma. Tretmani na njegovoj bazi uklanjaju mrlje na koži i sprečavaju pucanje kapilara.

Gde se najviše nalazi vitamin C?

Ništa ne može da zameni vitamine koje dobijamo iz prirode. To važi i za vitamin C. Ima ga najviše u citrusnom voću – grejpu, narandži, limunu i limeti, kiviju, zatim u bobičastom voću kao što su ribizle, jagode, kupine, maline i borovnice. Od povrća najviše ga sadrži crvena paprika, zatim kupus, brokoli, zeleno lisnato povrće i brojno začinsko bilje poput peršuna.

Vodite računa da tokom kuvanja namirnice izgube više od jedne trećine ovog vitamina. Stoga, izbegavajte podgrevanje hrane, češće kuvajte povrće na pari nego u vodi, a kada ga kuvate neka povrće bude sečeno na veće komade.