Top 10 ANTIZAPALJENSKIH namirnica

Antiinflamatorna ishrana pomoći će vam da ublažite simptome zapaljenja u organizmu, kao što su bolovi, crvenilo i otok. Zato sam odlučila da napišem blog o tome kojih 10 antizapaljenskih namirnica vam mogu pomoći u tome.

Ukoliko ne obratite pažnju na znakove koji ukazuju da postoji neka upala u organizmu, ona može da preraste u hronične upalne procese, koji naposletku mogu da uzrokuju različita oboljenja.

Prevencija je i u ovom slučaju najbolje rešenje, a pomoć u tome potražite u određenim namirnicama koje poseduju antiupalna svojstva.

Naime, određena hrana smanjuje rizik za oboljenja koja nastaju zbog oštećenja zdravih ćelija u organizmu. Ona stimuliše imunološki sistem da se bori sa upalama.

Osnova protivupalne ishrane uključuje prevashodno biljnu hranu, poput povrća, voća, pečurki, začina i drugih namirnica. U slučaju da jedete izvore životinjskih proteina i sa njima želite da napravite određene obroke, kako bi se isti smatrao antizapaljenski obavezno birajte divlju ribu, organski uzgojena jaja i meso (npr. bujoni od kostiju ili supe sa mesom i povrćem).

Ovih 10 antizapaljenskih namirnica uvrstite u svakodnevnu ishranu da biste ojačali imunološki sistem, te umanjili rizik od upala.

1. Kelj

Kelj poseduje protivupalna svojstva i sadrži mnoštvo fitonutrijenata i antioksidanasa koji pomažu u zaštiti organizma od ćelijskog oštećenja. Zahvaljujući brojnim nutrijentima, poput vitamina A, C i K, vlakana, magnezijuma, gvožđa i kalcijuma, ovo povrće smiruje upale na koži, pozitivno utiče na zdravlje očiju, kostiju ali i probavnog sistema.

2. Ananas

Ovo ukusno voće prepuno je vitamina C i sadrži grupu digestivnih enzima nazvanih bromelain, koji pomažu razgradnju proteina u aminokiseline, smanjuju upalu creva i pojačavaju imunološku funkciju. Međutim, ananas ima visok glikemijski indeks, te nije preporučljiv u toku dijete ili kod ljudi koji imaju insulinsku rezistenciju ili dijabetes.

3. Divlji losos

Ova hladna riba je jedan od najboljih izvora omega 3 masnih kiselina koje mogu pomoći u borbi sa upalama. Osim toga, smanjuju rizik od hroničnih bolesti i poboljšavaju mentalno zdravlje.
Losos je takođe odličan izvor proteina, a bogat je i brojnim vitaminima i mineralima, uključujući vitamine B12, B3, D, kalijum i selen.

4. Pečurke

Zahvaljujući antibakterijskim, antivirusnim i protivupalnim svojstvima gljive poput shitake, reishi i maitake, mogu pomoći u poboljšanju imuniteta, te ublažiti zapaljenja u čitavom telu. Sastoje se od beta-glukana koji stimuliše imunološki sistem, a takođe sadrže i snažan antioksidans nazvan ergotionein koji pomaže u borbi sa upalama. Osim toga, gljive su odličan izvor proteina, vlakana i različitih B vitamina.

5. Brokoli

Jedna od 10 antizapaljenskih namirnica je svakako brokoli. Ovo povrće je puno vitamina C i K, folata i vlakana, a deluje protivupalno. Posebno je bogato antioksidansima kao što su kaempferol i kvercetin, a sadrži i razne karotenoide. Prilikom pripreme brokoli začinite belim lukom, jednom od najefikasnijih protivupalnih namirnica.

6. Beli luk

Alicin iz belog luka efikasan je u borbi sa virusima, gljivicama i parazitima. Ova začinska biljka sadrži više od 200 biološki aktivnih materija, smeštenih najviše u njegovoj lukovici. Sadrži sumporna jedinjenja koja podstiču imunološki sistem da se bori sa upalama. Obiluje eteričnim uljima, vitaminima A, B1, B2 i C, od minerala sadrži kalijum, gvožđe, sumpor, jod, kalcijum, fosfor i selen. Svi sastojci su veoma koncentrovani, tako da je lekovit i u malim količinama.

7. Đumbir

Koren ove egzotične biljke od davnina se koristi za lečenje brojnih bolesti. Ubrzava metabolizam, poboljšava cirkulaciju, sprečava nastajanje ugrušaka krvi, a takođe je delotvoran lek protiv migrena. Podstiče detoksikaciju, a time i preznojavanje, a ima i protivupalna dejstva, te se koristi za prevenciju i lečenje prehlade. Smiruje kašalj, jača imunitet i umanjuje bolove u mišićima. Osim toga, umanjuje mučnine i delotvoran je u lečenju različitih stomačnih tegoba.

8. Kurkuma

Ovaj začin ima mnogo lekovitih svojstava jer sadrži brojne hranljive sastojke, antioksidanse, antiinflamatorna jedinjenja i fitonutrijente, koji su odlični u brobi sa raznim upalama. Budući da organizam nije u stanju da sasvim apsorbuje njene hranljive materije, kombinujte je sa crnim biberom. Dva aktivna sastojka u ovim začinima, kurkumin i piperin, ublažavaju bolove i smanjuju upale, takođe utiču na povećanje nivoa dopamina i serotonina, čime umanjuju simptome depresije.

9. Borovnice

Zahvaljujući brojnim antioksidansima, a naročito antocijanima koji im pružaju plavu boju, borovnice su odlične namirnice za borbu sa upalama u organizmu. Bogate su vitaminima A, C i E, kao i brojnim mineralima, poput kalijuma, natrijuma, mangana i gvožđa. Smatraju se odličnim lekom za malokrvnost, usporavaju starenje, te poboljšavaju funkciju vida. Osim toga, doprinose regeneraciji jetre, te normalizuju njen rad. Pogotovo se preporučuju onima čija je jetra oštećena alkoholom.

10. Bujon od kostiju

Bujoni predstavljaju najbolji izvor kolagena, vrste proteina koja je neophodna za formiranje tkiva koji oblaže gastrointestinalni trakt. Kolagen jača i normalizuje stomačne tegobe. Kada se razloži, formira se u želatin koji pomaže u borbi sa alergijama. Želatin u bujonu sadrži dodatne aminokiseline koje imaju antiaging efekte i jačaju imunološki sistem.