januar 8, 2018

Omega 3, 6 i 9 masne kiseline

Omega 3, 6 i 9 masne kiseline predstavljaju važne izvore masti za zdravlje čoveka. Njihova uloga u zdravstvenom smislu je veoma važna, međutim disbalans u unošenju previše istih vrsta masti, može dovesti do brojnih zdravstvenih problema.
 
Zašto su važne omega 3-6-9 masne kiseline?
 
Omega 9 masne kiseline predstavljaju mononezasićene masti koje naše telo samo proizvodi, te se najčešće najviše obraća pažnja na druge dve vrste masnih kiselina, tj. 3 i 6, kada je reč o zdravoj ishrani. Ove masti ne spadaju u kategoriju esencijalnih masnih kiselina, ali su namirnice koje ih sadrže veoma zdrave. Kada se umereno koriste u ishrani utiču na smanjenje triglicerida, LDL holesterola, smanjuju zapaljenske procese, a podstiču i bolji rad kardiovaskularnog trakta i nervnog sistema.
 
Omega 6 masne kiseline predstavljaju polinezasićene masti, koje organizam najčešće koristi za proizvodnju energije. One su esencijalne, međutim ukoliko se pretera sa njihovim unosom izazivaju zapaljenske procese u organizmu. Preporučen odnos omega 6 i omega 3 masnih kiselina, koje su takođe esencijalne, bi trebalo da bude 4:1 ili manje. Nažalost, moderna ishrane ima poremećene odnose ovih masnih kiselina koje dosežu do 10:1, i idu sve do odnosa 50:1, što je veoma štetno po zdravlje.
 
Omega 3 masne kiseline takođe spadaju u kategoriju polinezasićenih masti, koje naše telo ne može samo da proizvode, nego ih moramo unositi kroz hranu. Ove masne kiseline su esencijalne, a tri najpoznatije su EPA, DHA i ALA. 
 
Omega 3 pozitivno utiče na:
 
1. Jačanje kognitivne funkcije, a samim tim prevencija demencije
2. Smanjenje zapaljenskih procesa u organizmu i odbrana od brojnih bolesti
3. Unapređenje rada kardiovaskularnog trakta
 
Zašto su važne omega 3-6-9 masne kiseline?
Namirnice koje sadrže najviše omega 3 masnih kiselina:
Riblje ulje od skuše, lososa, sardina, haringe, tune i bele ribe
Laneno ulje
Laneno seme
Orasi
Čia semenke
 
Namirnice koje sadrže najviše omega 6 masnih kiselina:
Suncokretovo ulje
Susamovo ulje
Laneno ulje
Orasi
Laneno seme
Mak
 
Namirnice koje sadrže najviše omega 9 masnih kiselina:
Suncokretove semenke
Lešnik
Badem
Avokado
Maslinovo ulje
Ulje od repice
Ulje od avokada