Hašimotov sindrom i ishrana

Hašimotov tiroiditis, poznat i kao hronični limfocitni tiroiditis ili Hašimotov sindrom, je autoimuna bolest u kojoj imunološki sistem tiroidnu žlezdu doživljava kao strano telo, pa proizvodi antitela pomoću kojih je postepeno uništava. To znači da u štitnoj žlezdi „čuči“ hronično zapaljenje, a taj proces može da traje godinama, pre nego što se pojave prvi simptomi i utvrdi se da štitna žlezda luči manje hormona nego što je potrebno.

Ovo oboljenje, ukoliko se ne leči, može izazvati ozbiljne posledice na zdravlje čitavog organizma. Naime, oficijalna medicina Hašimotovom sindromu pristupa na taj način što lekari endokrinolozi propisuju prirodni hormon kao zamenu za onaj koji žlezda ne proizvodi dovoljno.

Bez obzira na to da li dobijate terapiju medikamentima ili ne, od ključne važnosti je da vodite računa o ishrani. Budući da štitna žlezda na proizvodi dovoljno tiroidnih hormona, metabolizam se usporava pa se kilogrami gomilaju. Pacijent oseća umor, bezvoljnost, depresiju, slabije pamti i teško se fokusira i koncentriše, i drugo.

Preporuke u ishrani

Najvažnije je da u potpunosti izbacite gluten jer podstiče stvaranje zapaljenskih procesa u organizmu. Žitarice koje sadrže gluten su pšenica, raž, ječam kus kus, spelta. One se najčešće koriste u prehrambenoj industriji. Stoga, strogo izbegavajte pekarske proizvode, ali i one kupovne ukoliko primetite ove sastojke na deklaraciji.

Ne bi trebalo da jedete industrijski šećer kao ni rafinisane loše masti. Bilo bi dobro da izbegavate i mlečne proizvode. Umesto kravljeg mleka i sira možete koristiti kokosovo, bademovo ili pirinčano mleko, kao i organski tofu.

Vaša ishrana bi trebalo da se bazira na povrću, voću, mahunarkama, bezglutenskim žitaricama celovitog zrna (heljda, kinoa, intergralni pirinač, proso, palenta), orašastim plodovima, kao i na ribi, piletini i ćuretini.

Naročito jedite povrće i voće koje sadrži antioksidans glutation koji stimuliše rad štitne žlezde.  Tu spadaju beli luk, avokado, špargle, bundeva, grejp i jaja. Povrće poput spanaća, kelja, brokolija i karfiola jedite u manjim količinama, i najbolje da bude termički obrađeno, jer sadrže goitrogene koji mogu da uspore proizvodnju tiroidnih hormona.

Omega 3 masne kiseline su veoma korisne u suzbijanju simptoma Hašimotovog sindroma, zato vam preporučujem da kupite ovaj suplement, ali da pomenute masne kiseline unosite kroz hranu tako što ćete konzumirati ribu 2-3 puta nedeljno. Ne zaboravite na vitamin D, koji je odgovoran za jačanje imunološkog sistema i zaštitu od bolesti.

Preporučujem unos orašastih plodova, od kojih bih naročito izdvojila mlade orase jer sadrže jod čiji nedostatak može da bude uzrok ove autoimune bolesti. Ulja koja povoljno utiču su nerafinisana biljna ulja poput ekstra devičanskog maslinovog, susamovog, kokosovog, avokadovog i bundevinog.

Alge su takođe odličan izvor joda, ali i brojnih drugih minerala koji utiče na održavanje zdrave funkcije štitne žlezde. Možete ih kupiti u prodavnicama zdrave hrane, a neke od najpoznatijih su kombu, wakame, nori, arame, spirulina, hijiki. Koristite ih u kuvanju, dok spirulinu možete stavljati u smutije.

Šta je važno osim brige o ishrani?

Već od danas pokušajte da utičete na smanjenje nivoa stresa u vašem životu. Ovaj faktor veoma šteti štitnoj žlezdi, stoga uzmite život u svoje ruke i menjajte ono što vam ne odgovora.

Uvedite redovnu fizičku aktivnost, jer je ona neophodna za dobro zdravlje. Konsultujte se sa vašim lekarom koju aktivnost da izaberete u skladu sa telesnom težinom i nivoom fizičke spremnosti. Neki od mojih predloga za vas su plivanje, joga, vežbanje u teretani, košarka, fudbal, odbojka, tenis.