Ishrana

3 namirnice koje jačaju imunološki sistem

by Tatjana Popović

U periodu godine kada vladaju prehlade, osvrnuću se na hranu koja jača imunološku funkciju organizma. Osim što pomažu telu u odbrani od raznih infekcija, ove namirnice vam mogu biti od koristi i za ublažavanje različitih zdravstvenih tegoba.

Na internetu postoji mnoštvo tvrdnji o hrani koja navodno jača imunitet, ali mnoge nisu potkrijepljene dokazima. Stoga, u ovom blogu opisaću istraživanja u vezi sa određenim namirnicama i njihovim efektom na imunološki sistem čoveka.

Beli šampinjoni

Šampinjoni su jedna od najčešćih vrsta jestivih gljiva. Mogu da se jedu sirove u salatama ili kuvane/dinstane u kombinaciji sa širokim spektrom sastojaka. Predstavljaju dobar izvor bioaktivnih supstanci, uključujući beta-glukan, kao i biljna vlakna koja stimulišu imunološki sistem.

Ovoj tvrdnji u prilog ide istraživanje sprovedeno na Univerzitetu Zapadni Sidnej u Australiji u okviru kojeg je polovina grupe od 20 dobrovoljaca imala zadatak da jede balansirane obroke, a druga polovina balansirane obroke sa dodatkom belih šampinjona. Oni koji su jeli 100 g belih šampinjona dnevno imali su viši nivo dva antitela u organizmu – IgA i IgG.

Istraživači su ustanovili stalni porast nivoa IgA kod ispitanika koji su jeli bele šampinjone, sa povećanjem od 55% nakon jedne nedelje konzumiranja i stalnim porastom do 58% dve nedelje nakon konzumiranja belih šampinjona. Naime, ove gljive aktivirale su creva, što je stimulisalo imunološki sistem da stvara antitela.

Lekovite gljive kao što su shitake, reishi i maitake takođe sadrže jedinjenja koja imaju antivirusna i antibakterijska svojstva i jačaju imunološki sistem.

Beli luk

Beli luk je jedanko poznat i kao prirodni lek i kao odličan sastojak jelima. Sadrži brojne moćne bioaktivne sastojke, poput apigenina, koji pozitivno utiču na imunološki sistem.

Istraživači sa Univerziteta Florida proučavali su uticaj belog luka na imunološki sistem 120 zdravih muškaraca i žena tokom sezone prehlade i gripa. Dve grupe su primale ili ekstrakt belog luka ili placebo tokom 90 dana i vađena im je krv za analizu imunološkog odgovora. Ispitanicima je savetovano da svakog dana vode dnevnik o stanju svog zdravlja kako bi evidentirali simptome prehlade, kao što su curenje iz nosa, bol u grlu, kašalj, groznica, glavobolja ili bolovi u telu.

Ispostavilo se da su oni koji su koznumirali ekstrakt belog luka prijavili 20% manje simptoma prehlade i gripa. Takođe imali su značajno viši nivo imunoloških T-ćelija i ćelija prirodnih ubica (NK), nego grupa koja je uzimala placebo. Dakle, ova studija je potvrdila postojanje veze između belog luka i pojačane aktivnosti imunoloških ćelija.

Osim toga, alicin iz belog luka efikasan je u borbi sa virusima, gljivicama i parazitima. Ova začinska biljka sadrži više od 200 biološki aktivnih materija, smeštenih najviše u lukovici. Obiluje eteričnim uljima, vitaminima A, B1, B2 i C, od minerala sadrži kalijum, gvožđe, sumpor, jod, kalcijum, fosfor i selen. Svi sastojci su veoma koncentrovani, tako da je lekovit i u malim količinama.

Budući da predstavlja prirodni antibiotik, odličan je izbor za obroke u hladnim danima kada vladaju bakterije i virusi. Zagrejaće vam telo, poboljšati cirkulaciju i ojačati imunitet. Snižava krvni pritisak i čisti zidove krvnih sudova.

Ekstradevičansko maslinovo ulje

Maslinovo ulje predstavlja glavnu komponentu zvanično najzdravijeg režima na svetu – mediteranske ishrane. Zahvaljujući bioaktivnim sastojcima koje sadrži, poput hidroksitirozola, oleokantala i oleinske kiseline, može da poboljša funkciju imunološkog sistema.

Istraživači sa Univerziteta Tafts, Univerziteta u Masačusetsu i Instituta za nauku o hrani u Španiji osmislili su kliničku studiju kako bi utvrdili da li će se poboljšati imunološki odgovor organizma kod ljudi koji su kukuruzno ulje i maslac zamenili ekstradevičanskim maslinovim uljem. Istraživači su odabrali 41 ispitanika sa prekomernom telesnom težinom, koji praktikuju tipičnu američku ishranu sa velikim količinama zasićenih masti, rafinisanih i prerađenih žitarica, te malo biljnih vlakana. Jedna grupa je dobila je ekstradevičansko maslinovo ulje iz Španije, dok je druga grupa dobila mešavinu kukuruznog i sojinog ulja, kao i maslac. Tokom tri meseca, učesnici su nastavili da jedu tipičnu američku hranu, samo su u jelovnik uključili ulje koje su dobili u okviru istraživanja. Obe grupe su konzumirale u proseku oko 3 kašike ulja dnevno. Analiza krvi pokazala je da se nivo imunoloških T-ćelija kod ljudi koji su jeli ekstradevičansko maslinovo ulje povećao za 53%. Nivo ćelija, u grupi koja je jela mešavinu kukuruznog i sojinog ulja, nije se promenio.

Zbog toga vam savetujem da u jelovnik uvedete ovaj prirodni lek za jačanje imunološkog sistema. Osim toga, ekstradevičansko maslinovo ulje bogato je nezasićenim masnim kiselinama, vitaminom E, sterolima i polifenolima.

Dakle, to su top 3 namirnice sa kojima možete ojačati imunološki sistem. Za više saveta, klikom ovde preuzmite moju bespatnu e-knjigu “30 saveta za jačanje imuniteta”.

Povezani postovi

Ishrana

5 nutricionističkih saveta koje sam dala svojoj mami

Pročitajte više

Ishrana

Na koji način i koliko vremena je potrebno kuvati određene namirnice

Pročitajte više

Recepti

Minestrone supa od povrća

Pročitajte više