Ishrana

Zašto bi trebalo da jedete borovnice?

by Tatjana Popović

Borovnice su vrlo popularno, ukusno voće koje potiče iz Severne Amerike, ali se komercijalno uzgaja širom sveta.

Imaju malo kalorija i veoma su zdrave – potencijalno regulišu nivo šećera u krvi i pomažu zdravlju srca i mozga. Sastoje se najviše iz vode, bogate su ugljenim hidratima i biljnim vlaknima, a sadrže male količine masti i proteina. Imaju nizak glikemijski indeks, pa se smatraju dozvoljenim voćem za dijabetičare.

Često plasirana kao superhrana, borovnica je odličan izvor nekoliko vitamina, korisnih biljnih jedinjenja i antioksidanasa.

Postoje različite vrste, a dve najčešće sorte su borovnice visokog i niskog grma.

Kiselkasto-slatkastog su ukusa. Mogu se jesti sveže, ali i zamrznute. Odličan su sastojak smutija, sokova, brojnih poslastica, ali i salata.

U proleće i leto ih možete jesti sveže, dok se u zimskom periodu možete opredeliti za zamrznute.

VITAMINI I MINERALI

Borovnice su dobar izvor nekoliko vitamina i minerala, uključujući:

Vitamin K1

Ovaj hranjivi sastojak je takođe poznat kao filokinon. Vitamin K1 uglavnom učestvuje u zgrušavanju krvi, te pozitivno utiče na zdravlje kostiju.

Vitamin C

Poznat i kao askorbinska kiselina, vitamin C je antioksidans važan za zdravlje kože i imunološku funkciju.

Mangan

Ovaj esencijalni mineral potreban je za normalan metabolizam aminokiselina, proteina, lipida i ugljenih hidrata.

Borovnice takođe sadrže male količine vitamina E, vitamina B6 i bakra.

BILJNA JEDINJENJA

Borovnice su bogate antioksidansima i korisnim biljnim jedinjenjima.

Antocijani

Antocijani su glavna jedinjenja antioksidanasa u borovnicama. Pripadaju velikoj porodici polifenola zvanih flavonoidi, za koje se veruje da su odgovorni za mnoge korisne efekte ovog voća. U borovnicama je otkriveno više od 15 različitih antocijana, a malvidin i delfinidin su dva osnovna. Oni pružaju borovnici plavu boju i mogu smanjiti rizik za razvoj srčanih bolesti.

Kvercetin

Visok unos kvercetina povezan je sa nižim krvnim pritiskom i smanjenim rizikom za razvoj srčanih bolesti.

Miricetin

Ovaj flavonol može imati brojne zdravstvene koristi, poput prevencije raka i dijabetesa.

ZDRAVSTVENI BENEFITI

Borovnice mogu imati koristi za srce, mozak i šećer u krvi.

Zdravlje srca

Bolesti srca predstavljaju jedan od vodećih uzroka smrti u celom svetu. Brojne studije utvrdile su vezu između borovnica odnosno hrane bogate flavonoidima i poboljšanog zdravlja srca. Neka istraživanja sugerišu da borovnice mogu imati značajne zdravstvene koristi za ljude sa visokim krvnim pritiskom, glavnim faktorom rizika za razvoj srčanih bolesti.

Zdravlje mozga

Prema brojnim istraživanjima veći unos hrane bogate flavonoidima poput borovnica povezan je sa boljom funkcijom mozga. Konzumiranje borovnica može sprečiti oksidativni stres, koji ima važnu ulogu u procesu starenja.

Kontrola šećera u krvi

Ljudi koji imaju dijabetes osetljivi su na brze promene šećera u krvi, te je veoma važno da budu oprezni kad jedu hranu bogatu ugljenim hidratima.

Borovnice sadrže umerene količine šećera i imaju nizak glikemijski indeks. Nemaju štetne efekte na nivo šećera u krvi, što može biti posledica njihovog visokog sadržaja bioaktivnih jedinjenja. Brojne studije ukazuju na to da antocijani u borovnicama mogu imati blagotvorne efekte na kontrolu šećera u krvi.

Povezani postovi

Recepti

Slatko-kiseli tofu sir

Pročitajte više

Ishrana

8 najzdravijih prirodnih sokova

Pročitajte više

Ishrana

10 predloga kako da jedete zdravo u 2020. godini

Pročitajte više