Ishrana

7 zdravstvenih prednosti selena

by Tatjana Popović

Selen je esencijalni mineral, izuzetno hranjiv i od vitalnog značaja za čovekovo zdravlje. Potreban nam je u malim količinama, ali igra veliku ulogu u važnim procesima u telu, uključujući metabolizam i funkciju štitne žlezde.

Ovih 7 zdravstvenih koristiti selena potvrđuje i nauka.

1. Deluje kao moćan antioksidans

Antioksidansi su jedinjenja koja sprečavaju oštećenja ćelija prouzrokovanih slobodnim radikalima.

Slobodni radikali su normalni nusprodukti procesa poput metabolizma koji se svakodnevno formiraju u čovekovom telu. Neophodni su za zdravlje jer obavljaju važne funkcije, uključujući zaštitu organizma od bolesti. Međutim, loše navike poput pušenja, konzumiranja alkohola i stres mogu izazvati višak slobodnih radikala. To dovodi do oksidativnog stresa, koji oštećuje zdrave ćelije.

Oksidativni stres povezan je sa hroničnim stanjima kao što su bolesti srca, Alchajmerova bolest i kancer, ali i sa preranim starenjem, te rizikom za nastanak moždanog udara.

Antioksidansi poput selena pomažu u smanjenju oksidativnog stresa držeći pod kontrolom broj slobodnih radikala. Selen zapravo neutrališe višak slobodnih radikala štiteći ćelije od oštećenja izazvanih oksidativnim stresom.

2. Smanjuje rizik za razvoj određenih karcinoma

Pored smanjenja oksidativnog stresa, budući da jača imunološki sistem, selen može pomoći i u smanjenju rizika za razvoj određenih karcinoma.

Brojna istraživanja otkrila su da je visok nivo selena u krvi povezan sa manjim rizikom za razvoj određenih vrsta karcinoma, uključujući karcinom dojke, pluća, debelog creva i prostate. Važno je napomenuti da je ovaj efekat povezan samo sa selenom koji se dobija iz hrane, a ne iz suplemenata. Međutim, neka istraživanja sugerišu da suplement selena može umanjiti neželjene efekte kod ljudi koji su podvrgnuti radijacijskoj terapiji.

3. Štiti od bolesti srca

Nizak nivo selena povezan je sa povećanim rizikom za razvoj bolesti srca. Naime, u analizi 25 studija utvrđeno je da je povećanje nivoa selena u krvi za 50 odsto povezano sa smanjenjem rizika za razvoj bolesti srca za 24 odsto.

Selen takođe može sniziti upalne markere u telu⁠ – jedan od glavnih faktora rizika za nastanak srčanih bolesti.

Na primer, analiza 16 studija, koje su uključivale preko 433.000 ljudi sa srčanim tegobama, pokazale su da uzimanje suplementa selena smanjuje nivo inflamatornog markera, C-reaktivnog proteina (CRP).

Ovo ukazuje na to da selen može pomoći smanjenju rizika od srčanih bolesti smanjujući upalu i oksidativni stres u telu. Oksidativni stres i upala povezani su sa aterosklerozom ili nakupljanjem plaka u arterijama.

4. Ublažava mentalne tegobe

Alchajmerova bolest karakteriše gubitak pamćenja i negativno utiče na kognitivne funkcije mozga i ponašanje. Broj obolelih raste. Stoga je imperativ pronalaženje načina za sprečavanje ove degenerativne bolesti.

Smatra se da oksidativni stres učestvuje i u nastanku i progresiji neuroloških bolesti poput Parkinsonove, multiple skleroze i Alchajmerove bolesti.

Nekoliko studija pokazalo je da pacijenti sa Alchajmerovom bolešću imaju niži nivo selena u krvi. Pored toga, neke studije su otkrile da antioksidansi u hrani i suplementima mogu poboljšati pamćenje kod pacijenata sa Alchajmerom.

Mediteranska ishrana bogata namirnicama koje sadrže velike količine selena poput morskih i orašastih plodova povezana je sa nižim rizikom za razvoj Alchajmerove bolesti.

5. Poboljšava zdravlje štitne žlezde

Selen je važan za pravilno funkcionisanje štitne žlezde. Zapravo, tkivo štitne žlezde sadrži veću količinu selena nego bilo koji drugi organ u ljudskom telu. Ovaj moćan mineral pomaže u zaštiti štitnjače od oksidativnih oštećenja i igra suštinsku ulogu u proizvodnji njenih hormona.

Zdrava štitna žlezda je važna, jer reguliše metabolizam i kontroliše rast i razvoj.

Nedostatak selena povezan je sa stanjem štitne žlezde kao što je Hašimotov tireoiditis, kada imuniološki sistem napada štitnu žlezdu.

Studija koja je uključivala preko 6.000 ljudi otkrila je da su niski nivoi selena u serumu povezani sa povećanim rizikom od autoimunog tiroiditisa i hipotireoze.

U jednom istraživanju je zaključeno da je uzimanje suplementa selena svakodnevno tokom tri meseca rezultiralo smanjenjem antitela štitne žlezde. Takođe je dovelo do poboljšanja raspoloženja i kod osoba koje imaju Hašimotov sindrom.

6. Jača imunološki sistem

Imunološki sistem čuva zdravlje tela identifikujući i boreći se sa potencijalnim pretnjama. Tu spadaju bakterije, virusi i paraziti.

Selen igra važnu ulogu u zdravlju imunološkog sistema. Ovaj antioksidans pomaže u smanjenju oksidativnog stresa u telu, što smanjuje upalu i jača imunitet.

Studije su pokazale da su povećani nivoi selena u krvi povezani sa pojačanim imunološkim odgovorom. S druge strane, pokazalo se da nedostatak selena šteti funkciji imunoloških ćelija i može da dovede do sporijeg imunološkog odgovora.

7. Ublažava simptome astme

Astma je hronična bolest koja pogađa disajne puteve koji nose vazduh u i iz pluća. Ovi disajni putevi se upale i počinju sužavati, uzrokujući simptome poput piskanja, kratkoće daha, stezanja u grudima i kašljanja.

Astma je povezana sa povećanim nivoom oksidativnog stresa i upala u telu. Zbog sposobnosti selena da smanji upalu, neka istraživanja sugerišu da ovaj mineral može pomoći u smanjenju simptoma povezanih sa astmom.

Istraživanja pokazuju da ljudi koji imaju astmu obično imaju niži nivo selena u krvi. Zapravo, jedna studija je pokazala da su astmatični pacijenti sa višim nivoom selena u krvi imali bolju funkciju pluća od onih sa nižim nivoima.

Međutim, istraživanja u ovoj oblasti su oprečna i potrebne su veće studije da bi se u potpunosti razumela uloga selena u razvoju i lečenju astme.

Povezani postovi

Ishrana

5 nutricionističkih saveta koje sam dala svojoj mami

Pročitajte više

Ishrana

Na koji način i koliko vremena je potrebno kuvati određene namirnice

Pročitajte više

Recepti

Minestrone supa od povrća

Pročitajte više